FAQ's
Kan ik mijn munten aan jou verkopen?
Alle munten op de website zijn nieuw en worden sinds vele jaren voldoende bij de officiële instanties ingekocht.
Ik kan dus helaas jouw verzameling niet inkopen.
Ik bestelde een munt in voorverkoop, maar heb deze nog niet ontvangen.
Voor alle munten in voorverkoop staat de datum waarop de munt verwacht wordt, vermeld in de aanbieding.
Van zodra de munt beschikbaar is, hou ik je hiervan op de hoogte.
Ik mag helaas zelf geen munten slaan, dus ik moet wachten op de uitgiftes van de Nationale Banken of Koninklijke Munten.
Ik heb mijn bestelling nog niet ontvangen. Wat nu?
Je wordt per mail op de hoogte gehouden van het versturen van uw bestelling. Je kan de status ook altijd opvolgen in je account.
Heb je een bestelling met munten in voorverkoop, dan kunnen deze munten pas verstuurd worden van zodra ze beschikbaar zijn.
Een levering binnen België kan tot 5 werkdagen in beslag nemen. Een levering binnen Europa kan vaak tot 10 werkdagen duren.
Hebt u uw bestelling niet binnen een redelijke termijn ontvangen? Aarzel dan niet om mij te contacteren, dan kijk ik dit graag even na.
Is mijn bestelling reeds verstuurd?
Bij het ontvangen van je bestelling, het ontvangen van je betaling, het inpakken en het versturen van je bestelling, zal je altijd een mailtje van mij ontvangen ter bevestiging.
Je kan de status van je bestelling ook opvolgen via je account.
Wat zijn de verzendingskosten?
Kan ik ook afhalen?
Om veiligheidsredenen ligt mijn voorraad op een beveiligde locatie. Afhalen van jouw bestelling is dus helaas niet mogelijk.
Wordt er ook aan huis geleverd?
Jammer genoeg kan ik niet aan huis leveren.
Ik heb een beschadigde munt ontvangen. Wat nu?
Je dient te weten dat niet alle munten van perfecte kwaliteit zijn. De kwaliteit hangt af van het slaan van de munten. Vooral bij UNC munten kan de kwaliteit iets lager zijn, of kunnen er putjes of krasjes op de munt zichtbaar zijn. De munten vallen namelijk met duizenden in een bak, waardoor die constant tegen elkaar krassen.
De kwaliteit die ik jou lever, hangt 100% af van de kwaliteit die geleverd wordt vanuit de Nationale Bank of Koninklijke Munt van het betreffende land. Ik maak geen munten schoon of behandel ze niet.
Indien je toch denkt dat de beschadiging van de munt niet volgens de aangekochte kwaliteit is, mag je mij gerust contacteren. Ik zal altijd een foto of een scan van de munt vragen. Indien ik akkoord ben dat de schade te groot is volgens de aangekochte kwaliteit, dan mag je de munt terug sturen en zal ik deze vervangen.
Aangezien beschadigingen afhangen van het slaan van de munten en dit buiten mijn macht ligt, kan ik bij deze geen terugbetaling van retourkosten voorzien.
Wat als een zending verloren gaat in de post?
In zeldzame gevallen kan het dat een zending verloren gaat in de post. In alle gevallen zal ik hiervoor klacht indienen bij de betreffende postdienst. Ik vraag jou meestal om hetzelfde te doen. Dit vergroot namelijk de kans dat de zending wordt teruggevonden.
Hebt je gekozen voor een verzekerde zending? Dan zal ik je onmiddellijk na het indienen van de klacht een nieuwe zending sturen. Ik handel dan verder de klacht af, je hoeft hier niets voor te doen.
Voor grotere bestellingen raad ik altijd een verzekerde verzending aan.
Is mijn bestelling of betaling goed ontvangen?
Bij het ontvangen van je bestelling, het ontvangen van je betaling, het inpakken en het versturen van je bestelling, zal je altijd een mailtje van mij ontvangen ter bevestiging.
Je kan de status van je bestelling ook opvolgen via je account.
Welke betalingsmethodes worden geaccepteerd?
U kunt betalen via Visa, Mastercard, Maestro, Bancontact, iDeal, KBC-knop, Belfius Direct Net, Apple Pay, Overschrijving en Paypal.
Hoe worden de munten verpakt en verstuurd?
De UNC munten worden met handschoenen uit de rollen gehaald, en verpakt in een gripzakje voor verzending. Dit alles gaat tussen enkele gevouwen A4-papiertjes en in een bubbelenveloppe.
BU en BE munten en sets worden meestal als pakje verstuurd, ingepakt in A4-papier met daarrond krantenpapier en/of mousse.
Wat is de kwaliteit van de aangeboden munten?
De kwaliteit van de munt staat altijd in de titel van de aanbieding.
Wat is Circ, UNC, BU, FDC, Prooflike, BE en Proof?
Deze afkortingen staan voor de kwaliteit van de munten. Het zijn algemene begrippen in de muntwereld. Echter, voor euromunten wordt soms licht afgeweken van de standaard naamgeving. De hieronder vermeldde informatie heeft betrekking op euromunten.
Circ: Circulated -- Gecirculeerd. Deze munten zijn gecirculeerd en kom je gewoon tegen in het dagelijkse leven, bvb tijdens het winkelen.
UNC: Uncirculated -- Ongecirculeerd. Deze munten zijn nog niet gecirculeerd. De munten worden geslagen, vallen van de band in een verzamelbak en worden zo in rollen gestoken. UNC munten worden rechtstreeks uit die muntrollen gehaald.
BU: Brilliant Uncirculated. Ook deze munten zijn nog niet gecirculeerd. De munten worden geslagen, maar vallen niet in een verzamelbak. Ze worden meestal onmiddellijk van de band gehaald en verpakt in een set of folder.
FDC: Fleur de Coin. Zelfde kwaliteit als BU.
Prooflike: Deze munten worden geslagen met gepolijste muntplaatjes. De munten hebben een oppervlak zoals een spiegel.
BE: Belle épreuve. Zie Proof.
Proof: Deze munten worden geslagen met gepolijste muntplaatjes en gepolijste stempels. Dit is de allerbeste kwaliteit van munten.
Hoe kan ik munten schoonmaken?
De énige manier om munten schoon te maken, is met een standaard witte potloodgom. Als je over een nieuwe munt wrijft, kan je het bvb metaalstof op die manier verwijderen. Gebruik een zachte doek om de gomresten te verwijderen.
Alle andere producten tasten het metaal van de munt aan. Je zal op korte of lange termijn steeds impact zien (verkleuring, grauw en grijs,...).
Als munten aankomen van de Nationale Bank of Koninklijke Munt van een bepaald land, worden deze om bovenstaande reden nooit door mij schoongemaakt.