FAQ

Wat is Circ, UNC, BU, FDC, Prooflike, BE en Proof?

Deze afkortingen staan voor de kwaliteit van de munten. Het zijn algemene begrippen in de muntwereld. Echter, voor euromunten wordt soms licht afgeweken van de standaard naamgeving. De hieronder vermeldde informatie heeft betrekking op euromunten.

Circ: Circulated -- Gecirculeerd. Deze munten zijn gecirculeerd en kom je gewoon tegen in het dagelijkse leven, bvb tijdens het winkelen.
UNC: Uncirculated -- Ongecirculeerd. Deze munten zijn nog niet gecirculeerd. De munten worden geslagen, vallen van de band in een verzamelbak en worden zo in rollen gestoken. UNC munten worden rechtstreeks uit die muntrollen gehaald.
BU: Brilliant Uncirculated. Ook deze munten zijn nog niet gecirculeerd. De munten worden geslagen, maar vallen niet in een verzamelbak. Ze worden meestal onmiddellijk van de band gehaald en verpakt in een set of folder.
FDC: Fleur de Coin. Zelfde kwaliteit als BU.
Prooflike: Deze munten worden geslagen met gepolijste muntplaatjes. De munten hebben een oppervlak zoals een spiegel.
BE: Belle épreuve. Zie Proof.
Proof: Deze munten worden geslagen met gepolijste muntplaatjes en gepolijste stempels. Dit is de allerbeste kwaliteit van munten.
 

 

Wat is een muntteken? Wat betekent ADFGJ voor de Duitse munten?

De meeste munthuizen (zoals de Koninklijke Munt van België of Nederland, of Monnaie de Paris) kiezen ervoor om een muntteken op hun munten te zetten. Dit kan zowel van de muntmeester zijn als van het atelier waar de munten zijn gemaakt.
De meest gekende voorbeelden zijn de Servaasbrug voor de Nederlandse munten, of de Hoorn des Overvloeds voor een groot deel van de munten die geslagen worden door Monnaie de Paris.
In Duitsland zijn er doorheen de geschiedenis vele munthuizen geweest, met lettertekens in alfabetische volgorde. Vanaf de invoering van de euro zijn er daar nog 5 van overgebleven, met volgende munttekens:

  • A voor Berlijn
  • D voor München
  • F voor Stuttgart
  • G voor Karlsruhe
  • J voor Hamburg

 

Wat is de kwaliteit van de aangeboden munten?

Alle aangeboden munten zijn minstens UNC kwaliteit. De kwaliteit staat altijd vermeld in de aanbieding.


Hoe worden de munten verpakt en verstuurd?

De UNC munten worden met handschoenen uit de rollen gehaald, en verpakt in een gripzakje voor verzending. Dit alles gaat tussen enkele gevouwen A4-papiertjes en in een bubbelenveloppe.
BU en BE munten en sets worden meestal als pakje verstuurd, ingepakt in A4-papier met daarrond krantenpapier en/of mousse.

Wat zijn de verzendingskosten?

De verzendingskosten bij Euronotes.be zijn altijd gratis.
Alle munten worden standaard per prior post verstuurd. U kan tijdens uw bestelling een traceerbare zending kiezen.


Welke betalingsmethodes worden geaccepteerd?

U kunt betalen via Visa, Mastercard, Maestro, Bancontact, IDEAL, Overschrijving, Paypal, ING, KBC, American Express, Franse cheque of cash bij afhaling.


Is mijn bestelling of betaling goed ontvangen? Is mijn munt reeds verstuurd?

Bij het ontvangen van uw bestelling, het ontvangen van uw betaling en het versturen van uw bestelling, zal u altijd een mailtje van ons ontvangen ter bevestiging.
U kunt de status van uw bestelling ook opvolgen via uw account. 


Wanneer wordt mijn aankoop verstuurd?

Alle aankopen worden zo snel mogelijk (meestal binnen 1 à 2 werkdagen na aankoop) verstuurd via Bpost, LaPoste (Frankrijk) of de beste / snelste postdienst of koerier.
Voor voorverkoopmunten: de geschatte datum van levering staat altijd vermeld in de aanbieding. U wordt ook per mail op de hoogte gehouden van de exacte leveringsdatum. 

Wat als ik mijn munt nog niet ontvangen heb?

U wordt per mail op de hoogte gehouden van het versturen van uw bestelling. U kunt de status ook altijd opvolgen op uw account.
Een levering binnen België kan tot 5 werkdagen in beslag nemen. Een levering binnen Europa kan vaak tot 10 werkdagen duren.
Hebt u uw bestelling niet binnen een redelijke termijn ontvangen? Aarzel dan niet om ons te contacteren, dan kijken we dit graag even na.


Wat als een zending verloren gaat in de post?

Soms kan het dat een zending verloren gaat in de post. In alle gevallen zal Euronotes.be hiervoor klacht indienen bij de betreffende postdienst. Wij vragen u hetzelfde te doen. Dit vergroot namelijk de kans dat de zending wordt teruggevonden.
Hebt u gekozen voor een traceerbare zending? Dan zal Euronotes.be u onmiddellijk na het indienen van de klacht een nieuwe zending sturen. Wij wachten dan het resultaat van de klacht af. In geval de zending wordt teruggevonden, of er wordt een schadeloosstelling uitgereikt, komt deze natuurlijk ons tegoed.
Hebt u niet gekozen voor een traceerbare zending? Dan kunnen wij helaas geen nieuwe zending sturen. Wij volgen echter de klacht bij de post goed op. Als de zending naar ons teruggestuurd wordt, of er wordt een schadeloosstelling uitgereikt, komt deze natuurlijk u tegoed.

Wat als ik een verkeerde bestelling heb ontvangen?

Indien u een verkeerde bestelling hebt ontvangen, mag u ons deze altijd terugsturen binnen de 5 werkdagen na ontvangst van de munten. Wij rekenen er natuurlijk op dat de munten ons in dezelfde staat bereiken zoals ze bij ons vertrokken zijn.
Indien de fout bij ons ligt, dan krijgt u het bedrag van de retourkosten terug in de vorm van een coupon, die u kan gebruiken bij een volgende aankoop.


Wat als ik een beschadigde munt heb ontvangen?

U dient te weten dat niet alle munten van perfecte kwaliteit zijn. De kwaliteit hangt af van het slaan van de munten. Vooral bij UNC munten kan de kwaliteit iets lager zijn, of kunnen er putjes of krasjes op de munt zichtbaar zijn.
Indien u toch denkt dat de beschadiging van de munt niet volgens de aangekochte kwaliteit is, mag u ons gerust contacteren. Wij zullen altijd een foto of een scan van de munt vragen. Indien wij akkoord zijn dat de schade te groot is volgens de aangekochte kwaliteit, dan mag u de munt terug sturen en zullen wij deze vervangen.
Aangezien beschadigingen afhangen van het slaan van de munten en dit buiten onze macht ligt, kunnen wij bij deze geen terugbetaling van retourkosten voorzien.


Wordt er ook aan huis geleverd?

Op zich wordt er niet aan huis geleverd.
Indien u echter een héél grote bestelling wenst, of ik moet toevallig bij u in de buurt zijn, kan ik wel aan huis leveren. In dat geval dient dit wel altijd eerst vooraf afgesproken te zijn per mail.


Kan ik ook afhalen?

Afhalen kan altijd, mits voorafgaande afspraak per mail.
Om veiligheidsredenen hebben wij geen munten op locatie liggen. We hebben dus wat tijd nodig om uw bestelling te halen en bij ons klaar te leggen.

 

Indien u nog verdere vragen zou hebben, kunt u ons contacteren op ons e-mailadres.